Aurangabad dag 5. Woensdag 23jan. 30gr Celcius

24 januari 2019 - Aurangabad, India

Vandaag een bezoek gebracht aan de Ellora grotten.  Deze liggen ruim 30 km buiten Aurangabad . Dus een korte rit vergeleken met gisteren. Eenmaal buiten de stad werd het al snel bergachtig. Bovenop èèn berg was een prachtige fort te zien. Gebouwd in de 11 eeuw . Rondom waren de muren nog grotendeels te zien. Ook hadden ze er een slotgracht omheen gegraven.

Na een korte stop om wat foto's te maken zijn we verder  bergop gereden naar de grotten.  De grotten  ( in totaal 34stuks) van Ellora zijn zijn van de 5e en 6e eeuw na Christus . Dus nadat de grotten van Ajanta zijn verlaten, zijn ze die van Allora gaan bouwen  ( nou ja, uithakken )  Uit rotsen met een lengte van 2 km .

Omdat er destijds nogal wat machtswisselingen plaatsvonden, en andere religies hun intrede deden, zijn er in Ellora nog maar 6 grotten gewijd aan het Boeddhisme,  en de overige 28 aan het Hindoeïsme, en het JaÏnisme.   De meeste bezoekers waren dan ook Hindoes. In Ajanta waren een aanzienlijk deel Boeddhisten. Ook een Boeddhistische monnik gezien.

Maar in Ellora dus voornamelijk Hindoes. De beelden en basreliëfs waren fabelachtig. Het gaat gewoonweg boven je verstand hoe ze deze grotten hebben kùnnen maken.  Ze zijn er dan ook 1000 jaar mee bezig geweest.

De mooiste en meest indrukwekkende tempel van de Elloragroep is de Kailasanathatempel die op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. Het enorme complex, dat een gebied bestrijkt van 84 bi 47 meter werd uit een hoge rots gehouwen. Steenhouwers bewerkten zo'n 85000 M3 rots , van de top tot aan de basis. Het wonderbaarlijke resultaat dat nog werd verfraaid met hoge gebeeldhouwde panelen, moest de berg Kailasa, het heilige verblijf van Shiva voorstellen. https://en.wikipedia.org/wiki/Kailasa_temple,_Ellora

Ik had graag nog veel langer rond gekeken maar helaas moesten wij dit bezoek eerder afbreken dan gewenst. Mijn maag en darmen waren zodanig van streek, dat we met tussenstops om de boel eruit te gooien , al hotsend en klotsend terug zijn gereden naar het hotel waar ik de rest van de dag in bed op toilet heb doorgebracht. Jammer dit......

1. Hanneke Vrielink:
    24 januari 2019
    Wat vervelend Tineke, hoop dat je inmiddels weer wat bent opgeknapt. Wat al een indrukken zeg.