Dag 12. Woensdag 30 januari. Ranthambore NP. 25 graden Celsius

31 januari 2019 - Soest, Nederland

Namastè

Vanmorgen vroeg gewekt met thee, koffie en biscuitjes. Na het douchen dik ingepakt want het is helder dus koud. Van alles over elkaar aangetrokken. Maar het hotel had dekens klaarliggen  met daarin een warmwaterzak.  Hoe fijn is dat!  Om stipt 6.45 werden we opgehaald door een Jeep met gids

20190130_070446

Na een ritje van 10 minuten bereikten we de ingang van het park. In het park zag je nogal wat vrouwen lopen met een stapel hout op het hoofd. De gids gaf aan dat door de bevolkingsaanwas de localen steeds verder op pad moeten om hout te kunnen verzamelen, en op die manier in het NP terecht komen. Dat zou op termijn nog wel eens een probleem kunnen worden vermoed ik.

Van 7.00-10.00 hebben we rondgereden door het park. Het hele NP is      km2 groot.  Slechts een deel daarvan is open voor safari's.  Dit opengestelde deel is onderverdeeld in 10 zones. Per excursie ga je naar èèn van die tien zones.

We hebben enorm veel dieren gezien. Pauwen, reëen, antilopen, wilde zwijnen, rendieren, krokodillen,  apen en last but not least twee luipaarden. Boven op de berg,  eeen mannetje en een vrouwtje . We werden door gebrul van apen of rendieren geattendeerd op de rovers. Door het gebrul waarschuwen de dieren elkaar voor gevaar. Niet alleen de dieren, maar de hele omgeving was beeldschoon. Erg groen ook vanwege het winterseizoen, wat het spotten van dieren bemoeilijkt.

20190130_17070620190130_17023820190130_16443120190130_091223

Na de safari terug naar het hotel . Ontbijten en daarna heerlijk een paar uurtjes in de tuin gezeten. We hoorden van een medewerker dat er ook regelmatig tijgers in de tuin komen. Ze komen er slapen en drinken uit de vijver. Er staan camera's in de tuin speciaal om het wild te kunnen lokaliseren.

Onderstaande foto gekregen van de verantwoordelijke voor wildbeheer van het hotel. We zijn op de ochtend van ons vertrek even met hem de tuin doorgewandeld en hij liet ons de pootafdrukken van die ochtend zien. Hij gaat elke dag , klok rond, het terrein van het hotel over om alles in de gaten te houden wat betreft de wilde dieren. De camera had de tijgers ( mannetje en vrouwtje) waargenomen, de foto heeft hij op de plaats waar we nu de pootafdrukken zagen gemaakt .

tijger

Meestal komen de tijgers s'nachts om te rusten en te drinken bij de vijver van het hotel.  Een enkele keer zijn ze er overdag. Er was inderdaad  platgelegen  vegetatie te zien. Het zijn geregistreerde dieren, ze hebben allemaal een nummer en een naam. En dan te bedenken dat we er gisteren samen  hebben rondgewandeld! Ik zei al gekscherend, de volgende keer blijven we gewoon een dag in de tuin zitten, we hoeven niet eens op safari om een tijger te zien.

IMG_7425

Na de lunch de tweede safari in een andere zone. Een heel andere omgeving, met meer vlakke en open gebieden. Ook hier dezelfde dieren gezien als die ochtend. Ook nog een koppel krokodillen gezien waarvan er èèn het water ingleed en een aanvalsactie inzette. Wat een imponerend gezicht is dat. Een hoop gespartel en daarna gleed hij weer rustig verder, heel onopvallend zo in het water.

IMG_7514IMG_7490

We hadden de moed al haast opgegeven om nog een katachtige te kunnen zien,  toen er opeens èèn opdook vlak naast het pad waarop we reden. Een luipaard, heel rustig wandelde hij weg van ons. Gelukkig nog wel foto's en filmpje kunnen maken. Terug in het hotel hoorden we dat het spotten van luipaarden nog zeldzamer is dan van tijgers.

IMG_7538

Er zijn ontzettend veel parkieten in dit deel van India. Sommige bomen hangen er helemaal vol mee.

IMG_7462

Verschillende andere gasten hadden wel een of meerdere tijgers gezien,  foto's en filmpjes werden geshowd. Leuk om rond het kampvuur de ervaringen uit te wisselen met enthousiaste mensen van over de hele aardbol.

kampvuur

Na een paar uurtjes aanschuiven voor het diner. Het hotel was volledig vegetarisch, je kreeg te allen tijde gefilterd water mee in een thermoskan, die in een stoffen tasje kon worden meegenomen. Geen plastic dus HOERA!!

De groenten en fruit komen uit hun eigen groentetuin ( we hadden de forse kassen al gezien) of dorp. Louter locale medewerkers . Ik ben blij dat we voor dit hotel hebben gekozen. Er zijn 5 hotelkamers, villa's en safari tenten waarin je kunt overnachten. Dus mocht je ooit plannen hebben...

Morgen alweer verder naar Jaipur. Maar mocht ik ooit in de gelegenheid komen weer naar India te gaan , dan is dit een plek waar we beslist weer naartoe willen .

1. Hanneke Vrielink:
    1 februari 2019
    Wat een prachtige indrukwekkende verhalen en foto`s. Toch wel bijzonder om zo mee te mogen reizen. Nog heel veel plezier, Hanneke