Dag 8. zaterdag 26 januari. Agra. 23graden Celcius

29 januari 2019 - Agra, India

Vanmorgen bijtijds naar de luchthaven gebracht om naar Agra te vliegen. Daar aangekomen de koffers gedropt in ons hotel en doorgereden naar Agra Fort. Een rood stenen fort met enorme afmetingen. Het is gebouwd op de westoever van de Yamuna, en in opdracht van keizer Akbar. De kazerne in het noorden is in de 19e eeuw door de Britten opgetrokken. Een diepe gracht, vroeger gevuld met water uit de Yamuna, omringd het fort. Alleen de Amar Singh Gate, waardoor je het fort binnenkomt, is al gigantisch, en ziet er,  in tegenstelling tot veel andere forten in India, erg goed onderhouden uit. Rechts na de ingang staat de zogeheten Jahangiri Mahal. Dit is het enige paleis in het fort dat nog uitde tijd van Akbar stamt. Gelukkig hadden we een goede gids. Die heeft ons rondgeleid door de doolhof van zalen, binnenplaatsen en galerijen. Vanaf een hoger gelegen galerij had je een schitterend uitzicht op de Taj Mahal,dat op slechts 2km afstand  (hemelsbreed ) ligt.  We konden maar 1/5 van het fort bezoeken, de rest is in gebruik als militaire basis. De Britten hebben er ook een militaire basis gehad, en het Indiase leger is er dus nog steeds gevestigd. De aanwezigheid van het leger was op de luchthaven ook goed te merken. We moesten in een bus nadat we de luchthaven wilden verlaten, en met die bus werden we naar de plaats gereden waar we in de taxi konden stappen. Dit om te voorkomen dat we bij de miliitaire basis konden komen.

20190126_16390420190126_17100120190126_17312520190126_155100

Tijdens de terugrit naar het hotel valt op dat het in tegenstelling tot Varanasi op straat veel schoner is. Ook de gebouwen zien er veel verzorgder uit. Dat de religie een minder grote rol speelt werd snel duidelijk. Hier draait het in economisch opzicht om de toeristen die de Taj en het fort komen bezoeken. Dus verschillende nationaliteiten, , maar omdat het de Dag van de Republiek is , en de meeste mensen een vrije dag  ( of meerdere ) hebben,  zie je ook veel prachtig uitgedoste Indiase families. Want als de mensen hier een dag op stap gaan,  pakken ze goed uit  Een feest voor het oog.  Na  het bezoek aan het fort gegeten en op tijd naar bed. Morgenochtend vroeg naar de Taj Mahal!