Dag 16 . Zondag 3 februari 2019. Hyderabad. 30 graden.

3 februari 2019 - Haiderabad, India

Namasté

Gisteren vanuit Jaipur een voorspoedige vlucht gehad naar Hyderabad. We pikten nog net een puntje van de zonsondergang mee, voordat we de landing gingen inzetten .

vliegtuig zonsondergang

Hyderabad is  de op vier na grootste stad van India, werd in 1591 gesticht , en gebouwd in een rasterpatroon, met de Charminar in het midden. De stad is inmiddels ver buiten de oude stadsmuren gegroeid en omvat een moderne stad ten noorden van de Musi, het kantonnement in Secunderabad , en een bloeiende hightechvoorstad met de bijnaam "Cyberabad". Mooi en interessant zijn de statige paleizen van de voormalige heersers , de nizams, en de kleurige bazaars en moskeeën van de oude stad.

399px-India_Telangana_locator_map.svgplattegrond hyderabad

Hyderabad was het grootste en rijkste vorstendom van India, even groot als Engeland en Schotland samen. De heersers ervan , de nizams, behoorden tot de Asaf Jahidynastie, in 1724 gesticht door Nizam-ul-Mulk. Hun fabelachtige rijkdom hadden de nizams vooral te danken aan hun voorraad smaragden, en hun diamantmijnen bij Golconda. Er bestaan veel verhalen over hun  excentrieke en extravagante levensstijl. De zevende en laatste nizam, Osman Ali Khan( reg 1911-1948) was de rijkste man van India, maar in tegenstelling tot zijn voorgangers een notoire vrek. Na de onafhankelijkheid in 1947 weigerde de nizam zich aan te sluiten bij de Unie van India. Er volgden rellen en uiteindelijk trad de staat toch toe.

In het hart van de oude stad ligt de Charminar ( vier torens) het oriëntatiepunt van Hyderabad. Het bouwwerk is in 1591 neergezet door Muhammad Quli Quth Shah van de Quth Shahidynastie. Het zou de plaats markeren waar hij zijn geliefde, de hindoedanseres Bhagmati voor het eerst zag. Er wordt ook gezegd dat de sultan het liet bouwen omdat er aan een dodelijke pestepidemie een eind was gekomen. Charminar is nu het centrum van een drukke handelswijk. Moskeeën en paleizen zijn omgeven door bazaars, waar van alles wordt verkocht; van parels en parfum tot kool en computers.

Op de bovenste verdieping is de oudste moskee van de stad.  De minaretten zijn 49 meter hoog. De Islam is een duidelijk zichtbaar geloof in de stad, het percentage Moslims is ongeveer 45%.

Verder is het percentage Hindoes ongeveer 51% , en  Christenen ongeveer 2% , de overige 2% gaat naar overige religies.

Vier jaar geleden zijn we zo'n drie weken in Hyderabad geweest. Toen enkele highlights bekeken , ik hoop deze week ook nog een paar van deze plaatsen te kunnen  bezoeken. Daarnaast heeft  het doorbrengen van  tijd met onze  familie ook  prioriteit, daarom voor deze week nog geen planning. We zullen wel zien. En dat is ook wel fijn na twee-en een halve week in een strak programma te hebben gereisd.

Vandaag samen gebruncht, ook hier enorm van genoten. Een feest voor de smaakpapillen én voor het oog.

overzicht

overzicht 1taarttoetje

Nu is onze ervaring dat je op vrijwel alle plaatsen in India geweldig lekker kunt eten. We hebben tot nu toe op  verschillende plaatsen overnacht waar je louter vegetarisch kunt eten. Ook dan proef je de rijkdom aan smaken , want men is gewend  om uit een scala aan kruiden en specerijen te kunnen kiezen. Veelal kun je iedere maaltijd, van ontbijt tot diner kiezen uit warme en koude gerechtjes  , vaak met verschillende broodsoorten. Het brood ( chapatti of roti of een ander broodsoort, al dan niet met kruiden) wordt dan gebruikt om het overige; de  groenten, curry's, rijst,  mee op te pakken.  Afgezonderd van de steden, gebruiken de mensen dan ook amper bestek zoals wij dat kennen. Een enkele lepel om het laatste mee uit het bord te kunnen scheppen, verder wordt er met de rechter! hand gegeten. Iets waar ik ook al behoorlijk handig in ben geworden. Waar je mee omgaat word je mee besmet zeg men dan zo mooi.

Maar het allermooist vind ik de enorme gastvrijheid die we ook nu weer hebben mogen ervaren. Hoe vol een stad ook is, men groet vriendelijk ( Namasté, Namasta, Ramram), en  mensen vragen je nieuwsgierig waar je vandaan komt, en hoe oud je bent.  Onderhandelen over een  prijs gaat gepaard met respect voor de andere partij.

Het is in het algemeen zo dat men mag zijn wie hij of zij is. Men krijgt de ruimte  om uit te zoeken hoe je je leven wil inkleuren, en vormgeven. Men be en veroordeeld de medemens veel minder snel dan wat ik in Nederland gewend ben.

Dit is wat we de gehele reis hebben gehoord van de Indiërs die we spraken. Men is gevoelig voor complimenten, een ja hoeft niet automatisch ja te betekenen, men zegt niet snel nee. En de factor tijd heeft een hele andere plaats in dan in NL.

Wat ik ook veel heb gezien en gehoord, de ouderen worden door de kinderen verzorgd. Hier geen verpleeghuizen, men draait zo lang mogelijk mee in gezin en samenleving. Familie is sowieso heel belangrijk. Door het ontbreken van  economische vangnetten is men afhankelijk van familieleden die inkomsten kunnen genereren.  Dochters gaan bij de schoonfamilie wonen, zoon (s) blijven bij de ouders. Dit kan een reden zijn dat meisjes, veel vaker dan jongens , thuis worden gehouden van school , om daar mee   te helpen.

Een huwelijk is veelal door de ouders gearrangeerd , en  is veel minder vaak een huwelijk uit liefde.  En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar bovenal is het tot nu toe een fantastische reis en ervaring. Variërend van miljoenenstad tot nationaal park, en alles er tussenin.

En wellicht volgt er nog berichtgeving uit de omgeving Hyderabad. We zullen zien...…..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvonne Schipper:
    3 februari 2019
    Namastè. Wat heb ik genoten van je reisverhaal. Geniet van je familie. Fijne tijd