Dag 14 . Vrijdag 1 februari . Jaipur . 22 graden Celcius

2 februari 2019 - Jaipur, India

Namasté

Vanuit het Amber fort naar het City Palace gereden, wat middenin de oude binnenstad is gelegen.  Sinds de eerste helft van de 18e eeuw fungeerde het City Palace , in het hart van de stad van Jai Singh II , als residentie van de vorsten van Jaipur. Het grote compex is een mooie mengeling van rajput- en Mogolarchitectuur, met open , ruime openbare gebouwen die naar privévertrekken leiden . Tegenwoordig is een deel van het complex opengesteld voor publiek. In de overige delen woont nog steeds de koninklijke familie , bestaande uit 5 personen. De huidige jonge koning, met zijn moeder , zussen   en broer. Het opengestelde deel wordt het City Palace Museum genoemd. Zijn miniaturen, manuscripten, Mogoltapijten, muziekinstrumenten, koninklijke kostuums en wapentuig geven een mooie introductie op het vorstelijke verleden van Jaipur en zijn prachtige kunst en kunstnijverheid.

schets paleis

Boven een o verzicht van het paleis.

In sommige delen van het museum mocht niet worden gefotografeerd. Begrijpelijk maar helaas. De huidige koninklijke familie genereerd inkomsten door een deel van het museum op te stellen voor huwelijken ( tijdens ons bezoek waren ze druk bezig de ruimte te decoreren) en je kunt voor een behoorlijk bedrag je rond laten rijden in een koets, met daarvoor 2 trommelaars die het "bezoek" aankondigen. Beetje lachwekkend wel , maar we hebben de koets telkens z'n rondjes zien rijden dus er is wel animo voor.

IMG_7656

Het museum is in de rode terra cotta kleur, het paleis is van geel steen. Bovenop het paleis zie je vlag met de 5 kleuren wapperen. De koning is thuis.

IMG_7657

De wacht bij de poort, ter beveiliging van de koninklijke familie.

IMG_7658

Deze koninklijke familie is dus alleen van Jaipur. In heel Rajastan ( deelstaat) zijn 25 koninklijke families!  Onder de koninklijke familie met links de jonge koning.

foto koninklijke familie

Er was een flinke wapenverzameling te zien. Als de koning op jacht ging, zat hij bovenop een olifant, met vlak achter hem een lager en kleiner stoeltje waar de secondant zat, die laadde het geweer en gaf die dan vervolgens aan de koning , die voorop de olifant zat.

20190201_120100

Er zijn 4 deuren die toegang verlenen aan het centrale plein van het paleis. Vroeger was per seizoen slechts één deur open, de andere drie afgesloten . Welke deur voor welk seizoen weet ik niet meer precies, alleen dat de deur met de peacock ( pauw) was geopend tijdens de moesson. Onder een fragment van de pauwendeur, en daaronder in zijn geheel.

IMG_766420190201_12075320190201_12071020190201_120548

Ook waren in het museum nog handwerklieden aan het werk. Zo waren er kunstenaars bezig om op zijde of ander materiaal te tekenen met super dunne pencelen. Iemand heeft het ons voorgedaan, prachtig om te zien.

In de Diwani-Khas, staan 2 enorme zilveren kruiden ( manshoog) de grootste zilveren kruiken volgens het Guinness Book of Records. Deze kruiken vervoerden het heilige Gangeswater voor Madho Singh II , toen hij in 1901 Londen bezocht.

En vervolgens naar het Observeratorium , naast het paleis gelegen , Jantar Mantar genaamd. Een van de vijf observatoria die Sawai Jai Singh II liet bouwen , is dat in Jaipur het grootste en best bewaard gebleven. Jai Singh ( (3 November 1688 – 21 September 1743) zelf een bevlogen astronoom, hield zich op de hoogte van de nieuwste astronomische studies en werd geïnspireerd door Mirza Ulugh Beg, de 15e eeuwse astronoom-koning van Samarkand.

Dit observatorium , gebouwd tussen 1728 en 1734, si wel beschreven als "het meest realistische en logische landschap in steen".  Zijn zestien instrumenten lijken op een enorm sculptuur. Enkele worden nog steeds gebruikt om de zomerhitte, de duur en de intensiteit van de moesson en de kans op overstromingen en hongersnood te voorspellen. De gids vertelde ons dat studenten ook nog altijd gebruik maken van de eeuwenoude technieken van tijdwaarneming te gebruiken evenals het reusachtige kompas van steen dat er staat. Als je je bedenkt dat ze dus honderden jaren geleden al deze technieken gebruikten , geweldig!

Onder de toegang vanaf het paleis naar het observatorium , rechts zie je een deel van de zonnewijzer boven de muur uitsteken.

20190201_132210IMG_7676IMG_7675

Boven de grote zonnewijzer waarop we exact de tijd konden aflezen.

IMG_7673

Alle sterrenbeelden stonden in steen afgebeeld , hier sta ik in het sterrenbeeld Vissen.

IMG_7670

Bovenstaand een "kalender". met dit instrument kon men berekenen , naar aanleiding van de positie van zon op noordelijk- of zuidelijk halfrond welke dag het was. De zonnewijzer meet de tijd. Tevens was er nog een sterrenkijker aanwezig. Alle technieken waren dus honderden jaren geleden al in gebruik. Bijzonder indrukwekkend om je dit te realiseren.

Wat hebben we vandaag al veel gehoord en gezien. En het is nog maar 14.00 uur. Na bezoek aan het observatorium gaan we naar het hotel om te lunchen . Het is ook fijn om even tijd voor jezelf te hebben, zonder gids. Morgen vliegen we  alweer  door naar Hyderabad, maar vanmiddag gaan we nog even samen op pad. Wandelen richting het oude centrum. Genieten en verwonderen , want ook hier vind ik het prachtig. Jaipur is een rijke stad, het is er vrij schoon, maar de drukte is hetzelfde als in alle andere grotere steden. De mens  op de straat; het blijft me fascineren . Onderstaand een aantal bijzonder manieren van vervoer ( voor ons dan hé) hier is het de dagelijkse gang van zaken. Het is wel duidelijk; men krijgt het niet kado!

20190201_172039

20190201_171628

De kapper heeft het rustig...

Ook prachtig mooi versierde vrachtautootjes gezien, men houd wel van een beetje opsmuk.

20190201_172608

Na een paar uur rondgewandeld te hebben was het tijd voor een.....     chears!

20190201_175125

Morgen vliegen we door naar Hyderabad.

Voor die tijd nog even bij het zwembad koffie gedronken en het laatste deel van onze belevenissen getikt. Een geweldig mooi hotel, ook nu weer een  prima keuze Natascha!!

foto tineke bij zwembad van hotel