Dag 12 . Dinsdag 29 januari. Ranthambore NP . 25 graden Celcius

31 januari 2019 - Kutalpura Maliyan, India

Namasté

Vanmorgen na een iets vroeger ontbijt en een hartelijk afscheid in de auto gestapt en op naar Ranthambore National Park Sawai Madhopur Rajasthan .

We zijn met elkaar zo'n 4 uur onderweg geweest . Dat was niet overal een onverdeeld genoegen. Op sommige plaatsen waren ze bezig om de weg te verbreden, de toplaag van de oude hadden ze weggehaald zodat je al zigzaggend de diepste gaten een beetje probeerde te vermijden. Maar sommige delen was de weg in orde gelukkig. Vooral de locale bussen rijden hier echt als gekken. Ongelooflijk wat die uithalen, maar geen enkel ongeluk gezien en zelfs alle beesten kunnen hier toch redelijk ongeschonden oversteken. We reden door een landbouwgebied. De akkers zijn niet mega groot maar het zijn er wel erg veel. Ze verbouwen in deze omgeving koolzaad, aardappelen en suikerriet. Hier en daar zagen we een boomgaard met mango en papayabomen.

Omstreeks 14.00 aangekomen in het hotel voor de komende 2 nachten. Een prachtig gebouw, met louter werknemers uit het dorp. Ze hebben een opleiding gekregen om verschillende werkzaamheden te kunnen doen in dit hotel. De tuin van het hotel is omringd door een vrij hoog hek, maar desondanks wordt het sterk afgeraden om in het donker de tuin door te wandelen. Onlangs was er op bewakingsbeelden nog een tijger gespot , nou als je dat hoort dan heb je de behoefte niet meer .

De overgang is wederom gigantisch. Bedienden stonden ons op te wachten met een dienblad met warme doeken om handen even op te frissen. Een meter verderop stond iemand met een glas lemonwater. Lekker!!  En na ons te hebben ingeschreven naar de kamer gegaan. We hebben morgenochtend een safari in het National Park en worden om 6.30 opgehaald. Om 5.45 worden we gewekt met thee, koffie en een paar crackertjes. Ze raden een ontbijt voor de safari af, to bumpy.

Omdat het nog vrij vroeg in de middag was hebben we met de chauffeur overlegt om ons naar het Ranthambore Fort te brengen . Dit was op slechts 5 km van ons hotel. Dit was beslist de moeite waard. Het fort ligt op 215 meter hoogte en is omringd door verschillende verdedigingsmuren. Na een flinke klim boven aangekomen. Verschillende tempels bekeken, waaronder de Ganesh tempel. Deze wordt dagelijks door honderden ( voornamelijk hindoes) bezocht. We zien ze een aantal keren vanuit het dorp de hele berg oplopen, toch een tocht van 5 km en dan nog de klim naar boven.

20190129_170916

IMG_738420190129_16145320190129_162409

Ook hier ontzettend veel pauwen en apen. Vooral de apen zijn gewent om gevoerd te worden . Volgens de hindoes is het voeren van tenminste 5 verschillende diersoorten per dag noodzaak . Dus deze man was goed bezig, maar ik durfde hier niet meer langs te lopen.  De chauffeur vertelde ons dat het voeren van 5 verschillende soorten dieren nog is ingedeeld in een  rangorde. De aap staat op 1 en de hond staat op 5.

20190129_171825

Ik vond het niet netjes om de tempel, en al de bezoekers die offers komen brengen te fotograferen., maar het was een heel bijzondere ervaring.  Zoveel devotie .

De chauffeur vertelde ons dat het voeren van 5 verschillende soorten dieren nog is ingedeeld in rangorde. De aap staat op 1 en de hond staat op 5. Dat zal de reden zijn dat er zo ontzettend veel honden op straat leven, een enkeling heeft een huishond , maar de meeste zijn "wild."

Nadat we weer terug waren bij het hotel, zijn we in de tuin gaan zitten.

20190129_17572220190130_130249

Wat een rust , een medewerker kwam even later een vuurtje aansteken. Lekker, want als de zon eenmaal ondergaat zo rond 17.00 koelt het snel af. Het is hier tenslotte winter en de nachten zijn, als ze onbewokt zijn ronduit koud, zo'n 5 graden.  Diner wordt vanaf 20.00 uur geserveerd . Toen we daarvan terugkwamen op kamer was het bed keurig een klein stukje opengeslagen en lag er een warme kruik in bed. Hier wil ik nog wel een keer naartoe!! maar het was wel even wennen zo na de home-stay met amper warm water om te douchen.

Op tijd naar bed want we worden om 5.45 gewekt om op safari te gaan. Ik ben benieuwd!